به گزارش مشرق، تهران همیشه با آلودگی هوا و ذرات کمتر از 2.5 میکرون مواجه است ولی این پدیده در نیمه دوم سال به اوج خود میرسد و هریک از مسئولان ذیربط و غیر ذیزبط نیز نظرات خود را در این خصوص اعلام میکنند که در اکثر مواقع فقط در حد نظر باقی میماند.
استانداری تهران بعنوان نماینده دولت در استان در خصوص کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان نقش اصلی را دارد. سید حسین هاشمی بیش از 2 سال است که بعنوان استاندار تهران کار خود را آغاز کرده است.
در کارنامه استاندار فعلی تهران، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم تا هشتم و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دوره پنجم تا هشتم وجود دارد.
استاندار تهران در زمان معارفه خود یکی از اولویتهای نخست در استانداری تهران را کاهش آلودگی هوا و خروج 100 هزار خودروی فرسوده از چرخه حمل و نقل در شهر تهران را عنوان کرد. حالا دوسال از این وعده میگذرد و هنوز یک خودرو از 100 هزار خودروی فرسوده شهر تهران نوسازی نشده است.
هاشمی در 18 فروردین 1393 با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به تشکیل کمیسیون خاص در زمینه مسائل تهران اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون 13 عضو وجود دارند که بررسی مسائل تهران و کلانشهرها را بر عهده دارد. همچنین در جلسهای که با دولت برگزار کردیم، وضعیت بسیار نگران کننده شهر تهران را برای رئیس جمهور مورد تاکید قرار دادیم. به گفته استاندار تهران 8600 تاکسی فرسوده پیکان به صورت 24 ساعته در شهر تهران و نیز 22 هزار تاکسی فرسوده سمند و پراید در شهر تهران وجود دارد. همچنین 200 هزار خودرو نیز در آژانسها وجود دارند که اگر 30 درصد این خودروها فرسوده باشد حدود 60 هزار خودروی فرسوده در آژانسها حضور دارند که به طور کلی میتوان اعلام کرد که 100 هزار خودروی فرسوده در تهران وجود دارد.
استاندار تهران در 13 اسفند 1393در مراسم افتتاحیه طرح ناجیان زمین نیز درخصوص فعالیت 100 هزار خودروی فرسوده در بخش تاکسیرانی و آژانسهای پایتخت گفت: جایگزینی این 100 هزار خودروی فرسوده که 30 هزار دستگاه تاکسی و بقیه در آژانسها مشغول فعالیت هستند، یک اولویت است و باید هرچه سریعتر این جایگزینی انجام شود.
سید حسین هاشمی در 23 آبان 1393نیز در جلسه مشترک با نمایندگان مردم تهران در مجلس که جمعی از فرمانداران استان هم حضور داشتند، به موضوع تاکسیهای فرسوده استان تهران هم اشاره کرد وگفت: 30 هزار خودروی فرسوده در تهران در کنار 60 هزار خودروی فرسوده در آژانسهای تهران حدود 100 هزار خودرو را تشکیل میدهد که لازم است از رده خارج شوند.
به گفته استاندار تهران، پیشنهادی به وزیر نفت ارایه شده است که برای جایگزینی این 100 هزار دستگاه خودروی فرسوده خودروهای دیزلی استفاده شود که با همکاری دو شرکت خودروساز قابل تحقق است.
نهایتا استاندار تهران در 20 مهر سال جاری در جلسهای با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: حدود 100 هزار دستگاه خودروی فرسوده در شهر تهران وجود دارد که حدود 30 هزار دستگاه تاکسیها هستند که امیدواریم با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران نسبت به نوسازی این خودروها اقدامات لازم انجام شود. قطعا با از رده خارج کردن خودروهای فرسوده میتوان در جهت حفظ محیط زیست و بهبود آلودگی هوای شهر تهران گام موثری برداشت.
این تنها یکی از چالشهای تهران به عنوان پایتخت است که بیش از 2سال در اولویت باقی مانده و هنوز 100 هزار خودروی فرسوده در تهران تردد میکند و مسئولان فقط تأکید میکنند که باید خودروی فرسوده خارج شود و خبری از خروج نیست.